Kontakta oss | Besök oss | Lättläst | Om oss | English

 Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek

förenar arkiv, bibliotek och forskningsfrämjande verksamhet
Webbplatskarta | Taggmoln
Det kan förekomma driftstörningar i vår e-post. Om ni inte fått svar på e-post inom ett dygn (när vi har öppet),
var vänlig och ring vår forskarexpedition på 08-412 39 29.

Lättläst

Det här är en lättläst sammanfattning
om Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek
och vad vi gör.

Det här är Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek

Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek
kallas ibland ARAB.
Vi finns i Flemingsberg, på adressen Elektronvägen 2.

Vi började redan 1902,
vilket betyder att vi funnits i mer än hundra år.

Ungefär 18 personer arbetar hos oss.

De flesta är arkivarier eller bibliotekarier.

Chefen heter Nina Sjöberg.

Det här gör vi

Arbetarrörelsen är politiska partier till vänster,
som till exempel Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.
Arbetarrörelsen är även fackföreningar
och andra organisationer.

Vi samlar dokument som kommer från arbetarrörelsen,
och dokument som handlar om arbetarrörelsen.

Dokument kan betyda många saker,
till exempel affischer, bilder, brev, böcker, dagböcker och tidningar.
Dokument innehåller information.

Vi har också dokument som handlar om andra länder
och är på andra språk,
till exempel engelska, franska, spanska och tyska.

Vi sparar dokumenten och ser till att de finns kvar i framtiden.
Alla som vill får läsa och forska i dokumenten.

Vi vill att man ska forska om arbetarrörelsen.
Därför ordnar vi möten där forskare kan prata om sin forskning
och vilka böcker de skrivit.

Sedan 1995 delar vi varje år ut ett pris
som heter Rudolf Meidner-priset.

Priset är en belöning till forskare som skrivit en bra bok
om till exempel fackföreningar och deras historia.

Vi gör också en tidning som heter Arbetarhistoria.

Den handlar om forskning och historia,
om arbetarrörelsen och arbetsliv.

Man kan prenumerera på tidningen.

Om du kommer till oss

Alla får komma till oss,
men de flesta som brukar komma hit är forskare eller studenter.

Om du kommer till oss får du hjälp av personalen.
När du är hos oss kan du leta bland alla våra dokument.

Oftast letar man med en dator
eller i listor som vi har i pärmar.

Vi har inte så många böcker eller dokument framme.
Man måste beställa fram saker man vill titta på.
En del saker beställer man med datorn,
andra saker beställer man med en särskild lapp.

Sen måste man vänta
när vår personal hämtar det man beställt ur förrådet.
Det tar oftast några timmar, men ibland en vecka.
Personalen berättar för dig hur lång tid det tar.

De flesta dokument får man bara titta på i vår läsesal.
Många dokument är gamla och går lätt sönder.
En del böcker kan man låna hem,
men då måste man få ett lånekort först.

När du är hos oss kan du också köpa saker,
till exempel affischer, böcker och vykort.

Om du vill kontakta oss

Vill du veta mer om oss
så kan du skicka brev till den här adressen:

Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek
Elektronvägen 2
141 49 Huddinge

Du kan också ringa på telefonnummer 08 412 39 29
eller skicka e-post till: info [a] arbark.se

Senast uppdaterad: 27 februari 2014
Innehållsansvar: Jenny Edlund, e-post enligt: fornamn.efternamn@arbark.se