BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek - ECPv6.2.7//NONSGML v1.0//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH X-WR-CALNAME:Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek X-ORIGINAL-URL:https://www.arbark.se/sv/ X-WR-CALDESC:Händelser för Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek REFRESH-INTERVAL;VALUE=DURATION:PT1H X-Robots-Tag:noindex X-PUBLISHED-TTL:PT1H BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Stockholm BEGIN:DAYLIGHT TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:CEST DTSTART:20230326T010000 END:DAYLIGHT BEGIN:STANDARD TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:CET DTSTART:20231029T010000 END:STANDARD END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Stockholm:20230516T160000 DTEND;TZID=Europe/Stockholm:20230516T170000 DTSTAMP:20240329T122220 CREATED:20230227T172226Z LAST-MODIFIED:20230227T172226Z UID:19225-1684252800-1684256400@www.arbark.se SUMMARY:Social rörlighet i en socialt rörig tid. Eleverna och deras utbildning vid Brunnsvik\, Väddö och Hola folkhögskolor\, 1906–1921 DESCRIPTION:Utbildning anses vara ett av de viktigaste sätten för en individ att påverka sin sociala position. Men vid sekelskiftet 1900 hade endast en liten del av befolkningen tillgång till utbildning högre än folkskolenivå. Denna ordning var dock under snabb förändring. Bland de former av utbildning som fanns tillgängliga för ett större flertal var folkhögskolorna. De första hade grundats på 1860-talet för att tillgodose bondeståndets behov av medborgerlig bildning till sina söner. \nRunt sekelskiftet etablerades skolor som samundervisade manliga och kvinnliga elever och även vände sig till industri- och jordbruksarbetare. Dessa skolor kom att bli viktiga för de framväxande folkrörelserna\, vars medlemmar krävde jämlik tillgång till bildning. Men var en folkhögskoleutbildning något som kunde påverka en individs möjligheter på arbetsmarknaden\, i ett samhälle under omvandling? \nDenna studie behandlar elever på tre folkhögskolor\, Brunnsvik\, Väddö och Hola\, för perioden 1906–1921. Utifrån en metodpluralistisk ansats där resultaten från systematiska jämförelser av såväl skolornas undervisning och organisation som elevgruppernas kollektivbiografier\, kompletteras studien med livs- och mikrohistoriska perspektiv. \nJonas Söderqvist doktorerar i ekonomisk historia vid Uppsala universitet. Nu arbetar han på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek. URL:https://www.arbark.se/sv/events/social-rorlighet-i-en-socialt-rorig-tid-eleverna-och-deras-utbildning-vid-brunnsvik-vaddo-och-hola-folkhogskolor-1906-1921/ ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.arbark.se/wp-content/dokument/2023/02/Söderqvist.png END:VEVENT END:VCALENDAR