Det här är en lättläst sammanfattning om Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek och vad vi gör.
Det här är Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek
Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek kallas ibland ARAB.
Vi finns i Flemingsberg, på adressen Elektronvägen 2.
Vi började redan 1902,
vilket betyder att vi funnits i mer än hundra år.
Ungefär 15 personer arbetar hos oss. De flesta är arkivarier eller bibliotekarier.
Chefen heter Håkan Nilsson.
Det här gör vi
Arbetarrörelsen är politiska partier till vänster,
som till exempel Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.
Arbetarrörelsen är även fackföreningar
och andra organisationer.
Vi samlar dokument som kommer från arbetarrörelsen,
och dokument som handlar om arbetarrörelsen.
Dokument kan betyda många saker. Det kan
till exempel vara affischer, bilder, brev, böcker, dagböcker och tidningar.
Dokument innehåller information.
Vi har också dokument som handlar om andra länder
och är på andra språk,
till exempel engelska, franska, spanska och tyska.
Vi sparar dokumenten och ser till att de finns kvar i framtiden.
Alla som vill får läsa och forska i dokumenten.
Vi vill att man ska forska om arbetarrörelsen.
Därför ordnar vi möten där forskare kan prata om sin forskning
och vilka böcker de skrivit.
Sedan 1995 delar vi varje år ut ett pris
som heter Rudolf Meidner-priset.
Priset är en belöning till forskare som skrivit en bra bok
om till exempel fackföreningar och deras historia.
Vi gör också en tidning som heter Arbetarhistoria.
Den handlar om forskning och historia,
om arbetarrörelsen och arbete.
Om du kommer till oss
Alla får komma till oss,
men de flesta som brukar komma hit är forskare eller studenter.
Om du kommer till oss får du hjälp av personalen.
När du är hos oss kan du leta bland våra dokument.
Oftast letar man med en dator
eller i listor som sitter i pärmar.
Vi har inte så många böcker eller dokument framme.
Man måste beställa saker man vill titta på.
En del saker beställer man med datorn,
andra saker beställer man med en särskild lapp.
Sedan måste man vänta
medan vår personal hämtar det man beställt ur förrådet.
Det tar oftast några timmar, men ibland en vecka.
Personalen berättar hur lång tid det tar.
De flesta dokument får man bara titta på i vår läsesal.
Många dokument är gamla och går lätt sönder.
En del böcker kan man låna hem,
men då måste man få ett lånekort först.
Om du vill kontakta oss
Vill du veta mer om oss
så kan du skicka brev till den här adressen:
Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek
Elektronvägen 2
141 49 Huddinge
Du kan också ringa på telefonnummer 08 412 39 29
eller skicka e-post till: info [a] arbark.se
